Gratis woonscans voor Nuland en Vinkel

Gepubliceerd door admin op

In de toekomst zullen we langer thuis moeten blijven wonen, bejaardenhuizen zijn verleden tijd. Als we langer in de huidige woning willen blijven wonen, dan moet er gekeken worden naar het woon- en voorzieningencomfort. Ook al zijn we nu nog gezond en fit, we kunnen in de toekomst toch te maken krijgen met beperkingen. Soms kan de woning door kleine aanpassingen veiliger en comfortabeler gemaakt worden. Om hier een duidelijk inzicht in te krijgen kunt u gratis een woonscan laten maken.

Wat is een woonscan?
Met hulp van 2 woonadviseurs wordt er, samen met u, een vragenlijst ingevuld met tientallen aandachtspunten.

U kunt hierbij denken aan de breedte van de deurkozijnen, drempels in de woning, mogelijkheid om slaapkamer en doucheruimte beneden te maken, gladheid van de vloertegels, instappen in de douche, alarmsysteem, veilige sloten, vervanging brandmelders enz. enz.

De antwoorden van deze vragenlijst worden ingevoerd in een computerprogramma en vervolgens rolt er een woonadvies uit.

De woonadviseurs gaan een paar weken na de woonscan het woonadvies met u bespreken. Wat U hier verder mee doet, beslist u zelf. U kunt kleine aanpassingen (laten) doen, een grote verbouwing, of helemaal niets.

Gratis
Als u een bedrijf een dergelijke woonscan zou laten maken, is dit een kostbare zaak. Nu met hulp van vrijwilligers en subsidie van de gemeente ’s-Hertogenbosch, kan dit helemaal gratis.

De eventuele aanpassingen zijn wel voor eigen rekening.

Er is regelmatig overleg geweest tussen de KBO’s en er zijn een aantal deskundige mensen bereid gevonden, die vrijwillig de woonscan samen met de bewoner(s) willen maken.

Hebt u zelf deskundige mensen in uw omgeving, dan is het ook mogelijk zelf de vragenlijst in te vullen. De antwoorden worden dan eveneens ingevoerd in het computerprogramma en er volgt een schriftelijk woonadvies. Ook wordt er uitleg gegeven over de mogelijkheden van de moderne elektronica, zoals een seniorentelefoon met alarmknop, een mobiel alarmeringssysteem, zorgcamerasysteem en welzijnsscherm.

Uw privacy wordt gewaarborgd. De woonadviseurs tekenen een verklaring voor geheimhoudings- plicht. Ook zijn zij getraind om samen met u de woonsituatie door te nemen en de vragenlijst zo goed mogelijk in te vullen.

De woonscan kan uitgevoerd worden voor uw eigen woning of huurwoning.

Hebt u vragen of wilt u zich aanmelden, dan kunt u contact opnemen met de coördinators:

Voor Vinkel:
dhr. Antoon van den Elzen