Interview met Jeanne Clement

Gepubliceerd door admin op

Geboren en getogen in Nuland, heeft op zaterdag 17 september het ‘Ankertje van Verdienste’ gekregen tijdens de receptie van het 50-jarig bestaan van ‘Het Open Venster’.

Haar motto is: ‘Nooit naar huis’.

Jeanne brengt met haar optimisme, goedlachse uitstraling gezelligheid.

Als jong meisje had Jeanne geen idee wat ze wilde worden, op 14-jarige leeftijd is ze begonnen in het bejaardenhuis daarna bij de kippenfarm (Hypeco) en later bij Heijmans in Rosmalen.

In 1974 is ze bij café-restaurant van Heeswijk begonnen in de keuken daar heeft ze gewerkt totdat het restaurant verkocht werd, nu Xie Xie.

Bij de Binckhorst heeft Jeanne 29 jaar in de keuken gewerkt tot aan haar pensionering.

Korfballen bij Be Quick heeft ze ook gedaan en vanaf 1976 nog jaren als kookstaf tijdens het zomerkamp. Ze kookten samen met Gonny Scheepens voor ongeveer 70 personen.

Ook dansen bij de dansmariekes en voetballen bij Nulandia vond Jeanne leuk. Sportief op allerlei gebied.

Tijdens haar periode bij de dansmariekes leerde ze in 1970 tijdens carnaval haar man Clemens kennen. Ze trouwden en kregen twee kinderen en hebben intussen ook 4 kleinkinderen.

Carnaval vieren is nog steeds een grote hobby van haar, ze is ook lid van de groep ‘Hoe zo gek’. Deze groep is ontstaan bij de invoering van de euro in 2002, ze liepen als groep jarenlang mee in de carnavalsoptocht. Nu vieren ze nog 2 dagen carnaval en maken ook een ieder jaar een lange fietstocht.

Sinds 1973 is ze ook lid van de ziekenactie, door Willemien Van Hal gevraagd toen ze stond te kijken bij de terugkomst van de Lourdesgangers. In het begin werden er nog geen zieken bezocht, maar wel kerststukjes maken en verkopen.

Later wel op ziekenbezoek en ook twee keer per jaar een rommelmarkt, samen met de andere vrijwilligsters haalt ze de spullen op. Collecteren, niet haar hobby, toch leverde ze ook hieraan haar bijdrage. In het begin zorgde Wilhelmien voor Gerardus Maas, toen Wilhelmien op vakantie was vroeg zij of Jeanne die taak van haar wilde overnemen. Jeanne heeft toen Bep van der Voort gevraagd dat samen met haar te doen.

We hebben geen bestuur, de groep bestaat uit 12 vrijwilligsters, Jeanne heeft de zorg voor de financiën, Riekie van Heesch coördineert het ziekenbezoek en zo heeft ieder zijn taak. Maar iedereen heeft aandacht voor de zieke in onze gemeenschap, we doen het allemaal samen.

Tijdens de Nationale Ziekendag krijgen alle Nulandse bewoners van Sint Jozefoord en het Martinushuis, maar ook de mensen die in andere verzorgings/verpleegtehuizen wonen, een presentje. Ook met Kerst en Pasen.

Sinds 2 jaar is Jeanne wekelijks een ochtend in het winkeltje op Sint Jozefoord actief.

Collecteren voor diabetes en Rode Kruis doet ze ook alsmede de Klepel bezorgen.

Een opmerking van Jeanne, zonder de steun van haar man Clemens en de  familie had ze al die jaren dit vrijwilligerswerk niet kunnen doen, vooral toen de kinderen klein waren werd er nogal eens een beroep op hun gedaan. Ze is haar familie hier nog steeds dankbaar voor.

Een koninklijke onderscheiding kreeg ze al in het jaar 2008

Nu is daar ook het ‘Ankertje van Verdienste’ bij gekomen.

In de belangstelling staan hoeft van Jeanne niet maar ondanks dat heeft ze er wel van genoten en is er blij mee.

Wat ze de komende jaren nog wil doen? Dat weet ze niet.

Als ze nu nog jong was zou ze een bloemenwinkeltje willen beginnen, bloemschikken is een grote hobby van haar.

Categorieën: Nieuws